Schrijven voor Animatie

De animatiefilm in Nederland is een bloeiende industrie. De sector kent een groot aantal talentvolle animatiefilmmakers en tal van producenten die zich exclusief met animatie bezig houden. Menige animatiefilm wint prijzen, niet alleen binnen onze eigen grenzen (de film KNOR van Mascha Halberstad en scenariste Fiona van Heemstra won vorig jaar het Gouden Kalf voor beste film, beste regie en beste production design), maar ook daarbuiten (FATHER AND DAUGHTER van Michael Dudok de Wit won in 2000 de Oscar voor beste korte animatiefilm, en A SINGLE LIFE van Job, Joris & Marieke kreeg in 2014 een Oscarnominatie).

Bij het schrijven voor animatie worden andere accenten gelegd, is een andere focus vereist, en wordt een andere werkwijze verlangd dan bij live action het geval is. Scenarioschrijven voor animatie is een ander creatief proces dan het reguliere scenarioschrijven. Binnen filmopleidingen is er echter weinig tot geen aandacht voor scenarioschrijven voor animatie.

In deze cursus komen alle facetten aan bod, die specifiek zijn voor het schrijven van een animatiefilm.
We besteden zowel aandacht aan het algemene fundament van het scenarioschrijven als aan de specifieke creatieve uitdagingen die het ontwikkelen van een animatiescript met zich mee brengt.

Zo zal de rol van het storyboard in de ontwikkeling van een script behandeld worden. Storyboards maken in het animatieproces deel uit van de ontwikkeling van het script. Storyboard artists zijn evenals de scenaristen de storytellers van het script. Een creatieve samenwerking en begrip van elkaars rol is dus belangrijk. In de cursus zal deze samenwerking in al zijn variaties aan bod komen en worden beproefd.

Animatie verbeeldt een gestileerde werkelijkheid. Hoe laten character designers, production designers en art directors zich leiden door het script, en hoe werkt de schrijver met een team van voornamelijk tekenaars aan het verhaal?

We besteden aandacht aan karakters, die bij animatie vanaf blanco ontworpen worden. Hoe kun je de stilering van animatie inzetten voor characterization? En hoe kun je als schrijver een voorschot geven op het character design?

Verder zal aandacht besteed worden aan de dialogen in een script, die bij animatie geschreven worden voor stemacteurs. De opnamen van de dialogen vormen samen met het storyboard het uitgangspunt voor de animatoren, die het fysieke acteerwerk verzorgen. Hoe gaat een scenarist te werk om in deze interactie het verhaal optimaal te vertellen?

Het animeren van shots is tijdrovend en kostbaar. Hoe kun je daar als schrijver rekening mee houden?
Belangrijk hierbij is kennis van animatietechnieken. Welke technieken bestaan er binnen animatie en welke vrijheden en beperkingen komen hieruit voort op het vlak van storytelling? 2D, CGI (3D computeranimatie) of stop motion - elk van deze animatietechnieken  legt eigen grenzen aan de scriptontwikkeling. Hoe ga je daar als schrijver mee om? Of beter: hoe kun je de beperkingen naar je hand zetten?

Verhalen voor animatie bevatten vaak fantastische of magische elementen. Suspension of disbelief is een concept waar schrijvers voor animatie bewust en slim mee om moeten gaan. We bekijken animatiefilms en analyseren de goede voorbeelden maar ook de valkuilen waar het gaat om het fantastische element in storytelling.

Animatie richt zich heel vaak op een publiek van kinderen. Hoe beleven kinderen beeldvertellingen? Welke elementen vinden kinderen aantrekkelijk aan animatie en welke juist niet?
Welke zijn de tropes en verhaalstructuren van veel voorkomende genres binnen animatie?
Een veel voorkomende vorm van animatie is de dialoogloze film, louter visueel verteld. Hoe worden deze films geschreven?

Al deze onderwerpen worden in de cursus geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Fragmenten van bestaande films en series passeren de revue. Scripts of delen daaruit worden besproken en geanalyseerd.

Het doel van de cursus is om scenaristen en animatiefilmmakers bij elkaar te brengen en hen voldoende bagage mee te geven om authentieke animatiescripts te schrijven voor de mooie animatiefilms en -series waar men al tijden van droomt.

De cursus is bedoeld voor filmmakers en scenaristen met een live-action achtergrond, die hun talenten willen uitbreiden naar de animatiefilm, en voor filmmakers uit de animatiesector die het scenarioschrijven voor hun eigen films onder de knie willen krijgen. Er wordt dus enige ervaring vereist in het filmvak.
Vermeld op het aanmeldformulier onder 'opmerkingen' op basis van welke ervaring je mee wilt doen met deze cursus. Als we willen overleggen of deze cursus geschikt voor je is, nemen we contact met je op.

De cursus bestaat uit acht lessen van drie uur en wordt in het najaar van 2023 gegeven op locatie in Amsterdam (Herengracht). De kosten voor deze cursus bedragen € 745 en de groepsgrootte bedraagt maximaal acht deelnemers.

Voor deze cursus kunnen filmprofessionals subsidie aanvragen bij het Filmfonds.

De cursus wordt gegeven door Daan Velsink en Ernie Tee. Daan is een gerenommeerde animatiefilmmaker, die werkzaam is als scenarist, regisseur, animator en producent. Ernie is een zeer ervaren scriptcoach, die aan talloze films en series heeft meegewerkt.

Cursusdata en docenten

Herfst 2024
Acht dinsdagavonden van 19-22 uur.
Docenten:Daan Velsink en Ernie Tee.
De lesdata worden binnenkort hier nader bekendgemaakt.

Klik hier voor het aanmeldformulier voor de cursussen.