Kosten opleiding en subsidiemogelijkheden

Als je tot de opleiding bent toegelaten sturen wij je in juli een factuur voor het studiegeld, dat € 3750 per studiejaar bedraagt.

Gespreide betaling is mogelijk in tien maandelijkse termijnen (september tot en met juni). Meer informatie daarover ontvang je bij de factuur.
In principe schrijf je je in voor een heel studiejaar. Maar mocht je in de eerste helft van het eerste jaar om wat voor reden dan ook besluiten om liever niet door te gaan met de opleiding, kun je de helft van het lesgeld terugkrijgen indien je ons dit uiterlijk 31 januari laat weten.

De opleiding duurt 2,5 jaar. Ook voor het tweede studiejaar bedraagt het lesgeld € 3750. Voor het laatste halfjaar, het examensemester, betaal je 60% van het jaarbedrag, dus € 2250.

De Scenariovakschool is opgenomen in het Centraal Register Kort Beroepsonderwijs en daarmee zijn lesgeld en cursusgelden vrijgesteld van BTW. Aangezien het een deeltijdopleiding betreft, bestaat er geen recht op studiefinanciering.

Extra kosten

Naast het lesgeld kun je nog de volgende andere kosten verwachten, welke niet zijn inbegrepen in het lesgeld:
Bezoeken aan de festivals als Go Short, het Nederlands Film Festival en het Internationaal Film Festival Rotterdam. Deze kosten bedragen ca. 50 euro per festival plus eventuele reiskosten.
Kosten voor speciale software voor het schrijven van scenario's in professionele opmaak. Gebruik hiervan is verplicht maar er zijn ook gratis alternatieven.

Subsidiemogelijkheden

Hieronder vermelden wij de bij ons bekende subsidiemogelijkheden voor een bijdrage aan het lesgeld van onze opleiding.
De Scenariovakschool kan hierin niet bemiddelen, dus als je wilt weten of je in aanmerking komt, neem dan zelf rechtstreeks contact op met de betreffende subsidieverstrekker.
Filmfonds
Bij het Filmfonds kun je een bijdrage aanvragen voor een individuele training. Voorwaarde is dat je aantoonbaar minimaal 2 jaar werkzaam bent in de filmsector. Het Filmfonds vergoedt maximaal 75% van de kosten, tot 3.000 euro per jaar. Voordat je een aanvraag doet, dien je eerst contact op te nemen met projectbegeleider Patricia van Wetten via 020-5707676 of per mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Voor meer info en voorwaarden, zie https://www.filmfonds.nl/subsidies/subsidie/training-individueel van Filmfonds.

Werktuig PPO
Werktuig PPO is er voor professionals die werkend of werkzoekend zijn in de culturele of creatieve sector. Je moet wel al bezig zijn binnen deze sector. Ben je zelfstandig? Dan kun je een aanvraag doen als je geregistreerd staat onder een van de volgende bedrijfstakken: Kunst, Erfgoed, Media, Creatieve industrie. Je kunt subsidie aanvragen voor alle opleidingen die bijdragen aan je professionele ontwikkeling, dus ook voor de Scenariovakschool. Belangrijk is je motivatie, onderbouwing van je idee en de route ernaartoe. Werktuig PPO vergoedt tot maximaal een derde van de kosten voor de opleiding. Overige kosten moeten deels door je werkgever (of een andere partij) en deels door jouzelf gefinancierd worden. De maximumbijdrage is € 2000. Ben je zelfstandig ondernemer en krijg je van je opdrachtgever geen vergoeding? Dan is de bijdrage uit Werktuig PPO twee derde van de totale kosten (met een maximum van € 2000). Dit is een tijdelijke extra maatregel die loopt tot 1 oktober. Zie verder https://werktuigppo.nl/

Fundatie van Renswoude
De Stichting de Fundatie van de Vrijvrouwe van Renswoude te Den Haag verstrekt studietoelagen aan jongeren tussen de 15 en 29 jaar, ook voor particuliere opleidingen zoals de onze. Naast de leeftijdsgrenzen hanteren zij financiële criteria, waarbij ook het inkomen van de ouders wordt meegewogen. Voor meer informatie zie https://www.fundatievanrenswoude.nl