Skip to main content

Opleiding

Opzet opleiding Scenariovakschool

Toelating 

Om te kunnen starten op de Scenariovakschool moet je een grote belangstelling hebben voor film en verhalenschrijven. Daarnaast is enige ervaring hiermee noodzakelijk, die kan bestaan uit: de Basiscursus of de Cursus Filmscenario aan de Scenariovakschool, een succesvol afgerond basisjaar aan de Schrijversvakschool, of een vergelijkbare scenariocursus zoals de vroegere scenariocursus aan de Schrijversvakschool. Aantoonbare ervaring in de filmpraktijk kan ook voldoende zijn. Wil je weten of jouw ervaring toereikend is? Neem dan contact met ons op. Naast ervaring kijken we voor de selectie naar de kwaliteit van het door jou ingestuurde werk. Zie verder de aparte pagina over de selectieprocedure.

Opbouw opleiding

De opleiding bestaat uit twee fases van in totaal 5 semesters (een halfjaar per semester). Doorgaans krijgen studenten twee dagdelen per week les, coaching of workshops. De lessen worden gegeven door gerenommeerde professionals uit het scenariovak en de filmindustrie.
De lessen zijn op zaterdagochtend en woensdagavond. De les op zaterdag wordt gegeven op locatie in Amsterdam (Herengracht 274 of 613), de les op woensdagavond wordt online gegeven via Zoom (in incidentele gevallen kan daarvan worden afgeweken). De les op zaterdag kunnen in de ochtend, in de middag of de gehele dag zijn.

Overzicht per semester

Eerste jaar 1e semester (september-december)

Introductie Filmmaken

De studenten worden geacht vertrouwd te zijn met de basisbegrippen van het scenarioschrijven, maar in de eerste lessen van de studie worden de belangrijkste zaken in sneltreinvaart herhaald.
Een scenario levert niet alleen de basis voor de film, het legt ook al heel veel vast in de filmische vormgeving. In deze lessen worden de grondslagen van het scenarioschrijven (notitie, scènes, vertellen in beeld en dialoog) en van de filmische taal behandeld, met verwijzingen naar canonieke films en belangwekkende scènes. In schrijfopdrachten wordt hiermee geoefend.

Structuur

In deze lessen wordt zowel op de klassieke structuur voor lange films, als op de vertaling hiervan naar korte films ingegaan. Wat is de drieaktenstructuur? Wat zijn plotpunten en welke rol speelt het midpoint in een verhaal? We kijken naar hoe een klassiek verteld verhaal in elkaar zit en hoe die vertelvorm is ontstaan. Daarnaast is er ook ruimte om te kijken naar hoe je van deze vaste regels kunt afwijken. Welke alternatieve verhaalvormen zijn er denkbaar? Zijn deze vormen universeel of persoonlijk en cultureel bepaald? In analyses en schrijfopdrachten wordt hiermee geoefend.

Tools

Welke technische middelen heb je om spanning in een scenario te vergroten? Hoe kun je gebruik maken van suspense, plant en pay off, dramatic irony en laat je een dramatische beslissing zien? De theorie die je in deze lessen leert kun je meteen toepassen in je eerste korte filmscenario.

Dialoogloze kort

In deze lessen schrijf je een korte film zonder dialoog, waardoor je oefent met alle filmische middelen die je als scenarist ter beschikking staan. Tijdens een serie workshops later in het eerste jaar verfilm en monteer je een scène uit dit scenario.

Mentorbijeenkomsten

De mentorbijeenkomsten zijn er om twee keer per jaar een vinger aan de pols te houden bij alle studenten wat betreft hun ontwikkeling.

Eerste jaar – 2e semester (januari-juni)

Personages

Hoe voorkom je stereotypen en clichés en zorg je dat je gelaagde personages creëert? Hoe zet je je karakters naast en tegenover elkaar? Welke archetypische personages kennen we en hoe kun je die inzetten? Wie is de protagonist en wie of wat is je antagonist? Wat is de zwakke plek of blinde vlek van je centrale personage? Wat is zijn of haar doel en wat heeft hij of zij (onbewust) nodig? In deze lessen leer je hoe je karakters door hun zwakke en sterke punten het plot meebepalen. In schrijfopdrachten wordt hiermee geoefend.

Dialoog / non-dialoog

Wat is een goede filmdialoog? Wanneer heb je als scenarist dialoog nodig en wanneer juist niet? Hoe verhoudt de dialoog zich tot handeling en beeld? Hoe schrijf je subtekst in een dialoog? In deze lessen oefen je je in de kunst van het dialoogschrijven.

Workshop professionele ontwikkeling: de scenarist als maker

In deze workshop word je begeleid om je eigen verhaal te ontdekken. Dat verhaal vormt de bron van jouw creativiteit. Wat heb je de wereld te vertellen en waarom? De workshop staat in het teken van verbinding en veiligheid, persoonlijke thematiek en de innerlijke reis.

Kort scenario 2 

In deze lessen maak je een opzet voor een tweede 10 minutenscenario en werk je dit scenario in stappen uit tot een volledige eerste dialoogversie. Je werkt hierbij al meer zelfstandig. Later dit semester leer je de kunst van het herschrijven en til je de eerste versie naar een hoger niveau.

Go Short International filmfestival (*)

In het voorjaar bezoek je het Go Short International Filmfestival in Nijmegen en maak je kennis met het internationale aanbod van de korte film en VR, en volg je een door de school geselecteerd programma.

Genrebijeenkomsten

In deze bijeenkomsten bespreek je filmklassiekers om zo de kenmerken te ontdekken van de belangrijkste filmgenres. Wat is eigen aan horrorfilms, thrillers, (romantische) komedies, westerns, familiefilms, science fiction en road movies, en hoe wordt met deze genres door filmmakers gespeeld? Wisselende gasten van buiten de opleiding die ervaring hebben met het werken aan bepaalde genres worden gevraagd invulling te geven aan deze bijeenkomsten.

Workshops decoupage en montage

Onder begeleiding van filmprofessionals leer je de beginselen van decouperen en monteren om daarna met eenvoudige middelen, zoals een smartphone, een scène uit je dialoogloze kort te verfilmen. Hierdoor ervaar je wat het betekent om een geschreven scène om te zetten naar film.

Scèneopbouw 

Scènes zijn kleine en minder kleine eenheden in het grote bouwwerk van het verhaal van de film (of de serie). Een goede scène draagt bij aan de kracht, de charme en de grote emotie van het geheel. Hoe is een scène daartoe in staat? Hoe bouw je een scène op, zodat deze een eigen vertelling in zich draagt, maar ook het grote verhaal sterker maakt?

Filmgeschiedenis

Scenarioschrijvers zijn filmmakers. Enige kennis van de filmgeschiedenis is voor scenarioschrijvers dan ook essentieel. In dit blok wordt worden een aantal hoogtepunten uit de filmgeschiedenis behandeld, om je historisch besef bij te brengen en je scripts krachtiger te maken.

Afsluiting van het eerste jaar in juni: Beoordeling

De docenten beoordelen in een vergadering of je werk van voldoende kwaliteit is om door te gaan naar het tweede jaar van de opleiding. Je kunt door naar het tweede jaar als je de basisvakken met voldoende resultaat hebt doorlopen en een 10 minutenscenario hebt geschreven dat uitzicht biedt op een professioneel schrijverschap. De uitslag van de vergadering wordt teruggekoppeld in een persoonlijk gesprek met de student.

Tweede jaar – 1e semester (september-december)

Bezoek NFF (*)

Aan het begin van het tweede jaar bezoek je het Nederlands Filmfestival en maak je kennis met de jaarlijkse oogst van Nederlandse films, bezoek je de Dag van het scenario en volg je een door de school geselecteerde masterclass.

Serieschrijven

In dit semester leer je wat specifiek is aan het schrijven van series. Je werkt aan een eigen plan voor een serie en je leert om een pitchdeck te maken van het plan, waarin je motivatie wordt beschreven en de voornaamste karakters en plotlijnen zijn uitgewerkt. 

Writers' room

In dit blok leer je om te werken en te creëren in een writers’ room. Uitgangspunt zijn de formats van bestaande series die een nieuw seizoen nodig hebben. Deze series worden in de context van een writers’ room verder ontwikkeld. Je leert om in teamverband te creëren en om te werken aan synopsissen, treatments en scripts van de afleveringen van een serie. 

Pitch

Het resultaat van de writers' room wordt gepitcht aan een panel van professionele makers, die betrokken zijn geweest bij de ontwikkeling van de oorspronkelijke serie. Ter voorbereiding hierop volg je workshops over hoe je je plan in een pitch succesvol voor het voetlicht kunt brengen. 

Tweede jaar - 2e semester (januari - juni)

Storytelling

In het vak storytelling wordt het fundament van het scenarioschrijven, zoals dat in het eerste jaar gelegd is, in drie lessen kort herhaald: structuur, personages en dialoog. Deze opfrislessen zijn bedoeld als een voorbereiding op het schrijven van een 30 minutenscript. 

30 minutenscenario

In dit semester werk je een scenario van 30 minuten uit. Dat kan een single play zijn maar ook een pilot voor een serie.

Bezoek IFFR (*)

Eind januari bezoek je het International Film Festival Rotterdam, maak je kennis met het internationale filmaanbod en volg je een door de school geselecteerde masterclasses.

Schrijven voor animatie

Welke verhalen lenen zich het best voor animatie? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen bij het schrijven van een scenario voor animatie? Hoe verloopt de samenwerking met de animator? Wat is de wisselwerking tussen ontwerp, storyboard en scenario?

Bewerken van romans

Hoe vertaal je proza naar scenario? Wat goed werkt in een roman, werkt niet automatisch ook in een film. Hoe kun je het verhaal van een roman opnieuw vertellen met filmische middelen? Hoe behoud je de essentie en maak je toch iets nieuws?

Waargebeurd

Hoe fictionaliseer je een waargebeurd verhaal en zijn karakters? Hoeveel vrijheid heb je om de werkelijkheid naar je hand te zetten? Leent iedere gebeurtenis zich voor een verfilming? Aan de hand van een casus leer je nadenken over het vertalen van een waargebeurd verhaal naar een film.

Audiodrama

Luisterfilms. Van hoorspeltraditie, tot audiodrama voor podcast. Hoe verbeeld je een verhaal met audio? Hoe gebruik je audio als narratieve tool? Hoe vertel je een verhaal serieel en bevorder je de doorluisterbaarheid?

Artificial Intelligence

Wat is AI precies, hoe is het ontstaan en wat zijn de laatste ontwikkelingen, mogelijkheden en bedreigingen? Naast een algemene inleiding, gaan we in deze workshop in op de vraag hoe je als scenarist gebruik kan maken van AI ter ondersteuning van je eigen creativiteit. We bespreken de mogelijkheden en dilemma’s aan de hand van een case study en je gaat daarna zelf aan de slag.

Scriptontwikkeling in de praktijk

Een script ontwikkel je niet alleen. Zelfs als jij de enige schrijver bent van het project krijg je tijdens de ontwikkeling te maken met verschillende partners. Van regisseur en producent, tot omroepdramaturg en filmfondsconsulent, allemaal zullen ze hun feedback geven. Hoe ga je daarmee om? Waar luister je naar, wat wijs je af en hoe verwerk je de feedback zo dat je scenario er beter van wordt zonder je eigen stem te verliezen?

Genrebijeenkomsten

Samen met de studenten van het eerste jaar krijg je ook dit jaar een aantal gastlessen over verschillende genres.

Evaluatiegesprekken en beoordeling

Ook in het tweede jaar gaan we twee keer individueel met je in gesprek over jouw ontwikkeling als scenarist.

Derde jaar - Examensemester september-december

50 minutenscenario

In dit semester werk je onder (externe) individuele begeleiding een scenario van 50 minuten uit. Dit kan een single play zijn of een pilot voor een serie. In overleg is ook het schrijven van een speelfilm tot 100 minuten mogelijk. Rond het afstuderen zul je het plan kunnen pitchen aan mensen uit de filmsector. Tot de kerstvakantie werk je met een coach aan je script. Daarna heb je nog tot eind februari de tijd om je script af te ronden.

Intervisiebijeenkomsten

In het najaar houden we ook enkele korte intervisiebijeenkomsten, ofwel een kringgesprek waarin we graag horen hoe het ervoor staat met jullie examenprojecten.

Informatiebijeenkomsten beroepspraktijk

Hoe vind je je weg in de filmwereld? Bij wie klop je aan met een idee of scenario? Wat is de rol van producenten, omroepen en fondsen? Hoe bescherm je jouw werk en werkzaamheden? Hoe bouw je aan een duurzame carrière na de opleiding? In samenwerking met producenten, omroepdramaturgen, fondsconsulenten, agenten, juristen van het Contractenbureau en de Auteursbond en met bestuursleden van het Netwerk Scenarioschrijvers, krijg je alle informatie die je nodig hebt om in de beroepspraktijk stevig in je schoenen te kunnen staan. We organiseren drie informatiebijeenkomsten rond fondsen, auteursrecht en producenten.

Examen 

Je eindwerk wordt beoordeeld door een commissie bestaande uit twee docenten van de school en een extern commissielid. De docenten voeren de beoordelingsgesprekken met studenten.
Studenten die afstuderen ontvangen hun diploma op een feestelijke bijeenkomst.

Workshops

Verdeeld over de 5 semesters krijg je naast de lessen en coaching nog ongeveer 10 verschillende workshops van docenten en gastdocenten. Onderwerpen die daarbij aan bod komen zijn o.a. inclusief vertellen, representatie van vrouwen en minderheden, praktische workshops over filmen, monteren en pitchen, en de zogenaamde workshops professionele ontwikkeling, waarbij je leert hoe je op een constructieve manier feedback kunt geven én ontvangen.

(*) Voor de programma’s tijdens Go Short, het NFF en IFFR wordt apart betaald, houd rekening met ongeveer 50 euro per festival.