Mirjam Oomkes

Mirjam Oomkes is scenariste en docent Nederlands als tweede taal. Ze studeerde Film en Televisiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en daarna scenarioschrijven aan de Nederlandse Filmacademie, waar ze in 2007 afstudeerde. Daarna schreef ze mee aan de televisieserie Roes, en schreef zij vervolgens het script van een groot aantal speelfilms voor verschillende regisseurs, zoals Maria Peters, Ineke Houtman en Barbara Bredero. De film Dikkertje Dap won vele prijzen op verschillende filmfestivals en werd genomineerd voor een Gouden Kalf (Publieksprijs). Ook de film De Groeten van Mike! was een festivalwinnaar en werd op Cinekid genomineerd voor de Award voor beste Nederlandse film van 2013, en tijdens de uitreiking van de Rembrandt Awards voor beste Nederlandse jeugdfilm van dat jaar. Het scenarioschrijven combineert Mirjam met het lesgeven in Nederlands als tweede taal, waarbij ze gebruik maakt van muziek en korte films als lesmateriaal.