Pieter Bart Korthuis

Pieter Bart Korthuis is scenarioschrijver en regisseur. Hij studeerde regie en montage aan de Nederlandse Filmacademie en documentaire aan het Centro de Capatición in Mexico City. Hij is (co-)auteur en bedenker van de series Het Jaar van Fortuyn (i.s.m. Nathan Vecht), Dirty Lines, Vechtershart en Penoza. Deze laatste serie kreeg remakes in meerdere landen waaronder de Verenigde Staten (Red Widow), Zweden (Gasmamman) en India (Aarya). Voor zijn werk ontving hij meerdere prijzen en nominaties, waaronder tweemaal de Zilveren Krulstaart, het TV-Beeld voor beste serie en scenario en de Prix D'Europa voor beste televisiedrama voor het scenario van de jeugdfilm De Sterkste Man van Nederland, dat hij schreef i.s.m. Maarten Lebens. Korthuis was vijf jaar lang voorzitter van het Netwerk Scenarioschrijvers en werkt momenteel samen met het productiehuis Fiction Valley, waar hij diverse films en televisieseries ontwikkelt.