
Deel van de sector
Ernie Tee over de oogst van vier jaar Scenariovakschool
Voor elke opleiding is het een belangrijke vraag of de afgestudeerden goed terechtkomen. Dus is het ook voor de Scenariovakschool aan de start van haar eerste lustrumjaar zinvol om de vraag te stellen: hoe gaat het eigenlijk met de scenariotalenten die inmiddels bij ons de opleiding hebben afgerond?
Wanneer je gaat studeren aan de Scenariovakschool maak je eigenlijk meteen al deel uit van de filmsector, omdat de sector deel uitmaakt van de opleiding. Studenten krijgen namelijk les van scenaristen die actief zijn in de industrie en deze scenaristen maken zo gelijk kennis met de nieuwe talenten die hun opwachting zullen maken in ons veld. Dit doen we om te garanderen dat onze studenten lessen krijgen die niet alleen theoretisch goed onderbouwd zijn, maar ook inzicht geven in de praktijk van scenarioschrijvers, om direct in het onderwijs al bruggen te slaan naar de beroepspraktijk. Zo gaan we ook elk jaar naar het Nederlands Film Festival (NFF) in Utrecht, het International Film Festival Rotterdam en Go Short, hét festival van de korte film in Nijmegen waar we studenten in contact brengen met de industrie.
Tijdens NFF ontmoette student Birgit van der Jagt in haar tweede jaar op de Scenariovakschool regisseur Johan Nijenhuis, die haar de kans bood om voor hem een speelfilm te schrijven. Toen zij werkte aan haar eindscenario voor de school, was Birgit dus al razend actief in de praktijk. Inmiddels, een jaar na het afstuderen, heeft zij twee speelfilms geschreven, meegeschreven aan 20 afleveringen van de dramaserie Woeste Grond (AVROTROS), de korte film Première, die dit najaar uit zal komen, en werkt ze aan twee nieuwe speelfilms: Koude Kant en Lintjesregen.
Maar ook Carmen Cortvriendt, die eveneens vorig jaar afstudeerde, zit niet stil. Zij schreef tijdens de opleiding de korte kinderfilm Leven er konijnen in de hemel? Na de opleiding schreef ze een fictieve reconstructie als deel van de historische documentaire Dodendraad, en de korte comedyfilm Billie’s Tale.
Hoe gevarieerd de praktijk kan zijn voor onze studenten blijkt uit de activiteiten van Jody Geijsendorpher. Een korte film die ze bij ons ontwikkelde was voor zangeres Hannah Mae reden Jody de opdracht te geven voor het regisseren en produceren van een videoclip, terwijl Jasper de Bruin, uit dezelfde lichting als Jody, eveneens videoclips maakt en aan een horrorfilm schrijft. Samen met jaargenoot Laila Bakker werkt Jasper dan weer aan een korte spookfilm. Laila heeft intussen voor een producent aan de rewrite van een speelfilm gewerkt, en heeft deelgenomen aan een ontwikkeltraject bij de producenten Pupkin en Hollands Licht.
Karen Veldt schreef twee korte films, waarmee zij meteen in de prijzen viel met een nominatie voor de Zilveren Krulstaart (voor De geboorte van een hysterisch wijf) en het ontvangen van de VERS-award voor het beste scenario (voor Rups). Susan Vermeer werd geselecteerd voor de Noordelijke Genrefilm Pitchcompetitie van CineNord en deed daar mooie contacten op voor een samenwerking.
Ook niet onvermeld mag blijven de belangstelling die er vanuit het veld bestaat voor de eindscripts van sommige van onze studenten. Zo is Katelijn Udo de Haes actief om haar afstudeerscript van 50 minuten, over een succesvolle vrouwelijke intensivist met een woest nachtleven, te herschrijven tot een speelfilm en is Beyke Goris in gesprek met een omroep en een producent, die belangstelling hebben voor haar verhaal dat zich afspeelt in de Tweede Wereldoorlog.
Het is een kleine greep uit alle activiteiten en projecten van onze alumni: een oogst waar we in dit eerste lustrumjaar zeer trots op zijn. Zo is niet alleen de Scenariovakschool inmiddels een vaste waarde in de sector, maar maken ook onze alumni daar nu al volop deel van uit.
Maak hier kennis met al onze alumni.