Skip to main content

Stella van Voorst van Beest

Stella van Voorst van Beest werkt sinds 1995 als documentairemaker, editor en coach. Haar werk is vertoond op televisie, in het filmhuis, op festivals in binnen- en buitenland en in galeries en musea. Haar films hebben een sterk observerende en visuele stijl. Een film maken is voor haar een persoonlijke ontdekkingsreis, een onderzoek naar een wereld die ze nog niet kent. Ze zoekt bij voorkeur naar een niet klassiek narratief. Als editor werkt ze voor zowel documentairemakers als kunstenaars.

De films De Paraplufabriek (1999), Flattenwijken (2002) en Varken (2002) werden ook als onderdeel van installaties vertoond in respectievelijk de Kunsthal, Museum Boijmans van Beuningen en Tent.in Rotterdam. Daarnaast maakte ze ’t Wordt toch Niks (2001, première Internationaal Filmfestival Rotterdam), Gevangenen van de Grond (2009,Slotfilm Nederlands Filmfestival), Hoe luidt het Land (2012, première Nederlands Filmfestival), Bedtijd (2014,WORM Rotterdam), Goede Buren (2018, première IDFA) en Schetsen uit Zundert (2022, documentaire essay, als artist in Residence, Van Gogh Huis in Zundert, première NFF 2023).

Als documentaire- en montagedocent heeft ze gewerkt bij diverse onderwijsinstellingen (onder meer Open Studio Amsterdam, kunstacademie Sint Joost in Breda) en coacht ze filmmakers in binnen- en buitenland. Ze was tussen 2012 en 2021 adviseur documentaire bij het mediafonds en het NPO-fonds en heeft ruime ervaring in het lezen en beoordelen van filmplannen.

www.stellavanvoorstvanbeest.nl