Karen Veldt

Karen Veldt is opgegroeid in een kleine boerengemeenschap in de Randstad. Als introverte dromer die graag verhalen schrijft had ze moeite haar plek te vinden tussen haar meer praktisch ingestelde dorpsgenoten. Naast verhalen schrijven keek Karen als kind graag televisie. Ze voelde zich vooral aangetrokken tot de absurde en anarchistische kinderprogramma’s van de VPRO. Deze programma’s gaven haar een blik buiten haar eigen conservatieve wereld. Later verschoof haar liefde voor televisie naar liefde voor film.

Na de middelbare school is Karen Psychologie gaan studeren. Ze werkt nu al jaren als groepstherapeut. Desondanks bleef de liefde voor film en schrijven groot. Drieënhalf jaar geleden besloot ze aan deze liefde gehoor te geven en startte ze de opleiding van de Scenariovakschool.

Vaak schrijft Karen over mensen in niet-dominante posities. In het bijzonder over vrouwen en mensen met psychische problematiek. Over wat er gebeurt als iemand niet kan of wil voldoen aan de strenge maatschappelijke norm.

Karens stijl is vaak tragikomedie. Door ‘afwijkende’ personages op een ontwapenende manier neer te zetten, ontstaat sympathie en daarmee begrip voor hen. Ook schrijft ze graag psychologische horror. Horror vindt Karen de ultieme manier om angsten en onderdrukte agressie uit te beelden.

Op de Scenariovakschool ontdekte Karen dat ze het meest plezier heeft en het best tot haar recht komt als ze samen met anderen schrijft. Haar grote wens is om in een writers’ room aan een serie te werken. In 2023 schreef ze samen met Nick Verkroost het scenario voor zijn HKU-afstudeerfilm De Geboorte van een Hysterisch Wijf, een komische film over een vrouw van middelbare leeftijd die zich staande probeert te houden in een door mannen gedomineerde wereld.

Stuur mij een e-mail

Please let us know your name.
Vul een geldig e-mailadres in
Please write a subject for your message.
Vul uw vraag of bericht in
Er is iets misgegaan. Het gaat om de eerste vijf letters, zonder spaties ertussen